11 december 2007

Cover van de week: Plant & Krauss

Soms achtervolgt een stukje je eindeloos, terwijl je er nog geen letter op papier (of in dit geval het internet) hebt staan. Op mijn stukje over de nieuwe plaat van Ricky Koole kreeg ik een reactie over de samenwerking tussen Robert Plant & Alison Krauss,tot zover niets vreemds. Maar naar aanleiding van een tv-uitzending van De Wereld Draait Door over de samenwerking tussen Ricky Koole en Leo Blohuis kwam ik op het spoor van Jake Holmes. Aan zijn liedje Dazed en Confused wilde ik een stukje wijden en dan met name over het schaamteloze jatwerk van Jimmy Page van Led Zeppelin (u weet wel, hetzelfde bandje waarin ook Plant een hoofdrol vertolkte). Tijdgebrek en luiheid zorgden er echter voor dat het stukje er nooit kwam. Het album van Plant & Krauss werd ondertussen meer en meer gedraaid en toen Led Zepppelin uiteindelijk na tig jaar gisteravond weer op het podium verscheen was de cirkel rond. Het stukje moest er komen, maar uiteindelijk (oh, ironie) zonder Holmes:

Een ruwe oude rocker en een engelachtige countryzangeres, het lijkt een onmogelijke combinatie. Dat dergelijke samenwerkingen juist extra spannend zijn bewijzen Plant en Krauss op hun ingetogen album vol gevoelige ballades. Plant houdt zich duidelijk in om Krauss niet te overschreeuwen en dat levert een zeer broeierig sfeertje op met pareltjes van liedjes. Halverwege de plaat mag Plant de handrem er een klein beetje afhalen in wat mij betreft het lekkerste nummer: een cover van Gone Gone Gone (Done Moved On) van The Everly Brothers:

Robert Plant & Alison Krauss - Gone Gone Gone (Done Moved On) (Raising Sand)

Geen opmerkingen: