21 januari 2008

Cover van de week: Cat Power

De hele week had ik al in mijn hoofd dat één van de liedjes van Jukebox vandaag mijn cover van de week zou worden. Gezien de schoonheid van het tweede coveralbum van Cat Power was dat ook zeker op zijn plaats geweest, ware het niet dat haar platenmaatschappij er alles aan doet om het internet schoon te houden van deze nieuwe liedjes. Aangezien het weinig zin heeft om een stukje te schrijven en het dan binnen de kortste keren weer te moeten verwijderen dus op het laatste momen maar gekozen voor een andere cover van Cat Power. Dat lijkt misschien een troostprijs, maar Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again is een nummer dat ik de laatste tijd grijs heb gedraaid, net als het album waar het op staat overigens. Normaal gesproken heb ik weinig met verzamelalbums omdat het vaak zo'n bij elkaar geraapt zooitje is, maar de soundtrack van de film I'm Not There (over het leven van Bob Dylan) is hier een positieve uitzondering op. Natuurlijk helpt het al dat alle liedjes door Dylan zelf geschreven zijn, maar ook qua geluid lijken de verschillende muzikanten rekening met elkaar te hebben gehouden. Jammer genoeg heb ik de bijbehorende film (die naar horen zeggen ook heel mooi moet zijn) nog niet gezien, dat gaat er echter zeker nog van komen. Eén van de weinige niet-covers op Jukebox (Song For Bobby) gaat over Dylan, dus een link tussen de cover van de week en haar nieuwe album is er in ieder geval wel:

Cat Power - Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again (Bob Dylan Cover) (I'm Not There OST)

Jukebox is wel te beluisteren via de luisterpaal en vanaf morgen overal te koop natuurlijk.

Geen opmerkingen: