19 februari 2006

Belle & Sebastian - The Life Pursuit

Proloog
Reikhalzend had ik naar de nieuwe plaat van Belle & Sebastian uitgekeken. Geen liedjes vooraf beluisterd, geen recensies willen lezen, voordat ik eindelijk het album fysiek in handen had. Het plasticfolie wordt verbroken, het schijfje in de cd-speler geplaatst, en dan...

De eerste indruk
Is dit het? Een plaat vol opwekkende deuntjes, zonder strijkers, maar mét scheurende gitaar (White Collar Boy)? De teksten van Stuart klinken nogal obligaat, minder persoonlijk en daarnaast is zijn stemgebruik ook geheel anders dan we van hem gewend waren. Het is duidelijk dat de band een geheel nieuwe weg is opgeslagen.

Draaien, draaien, draaien...
Ben ik dan echt zo'n zuurpruim die het verleden niet los kan laten? Al snel bekruipt me namelijk de gedachte dat ik deze plaat fantastisch had gevonden als hij door enig ander bandje was voortgebracht, maar niet door de door mij zo geliefkoosde Schotten.
Enige remedie: draaien, draaien, draaien...

Het omslagpunt
En wat blijkt al snel? Het album mag dan compleet anders klinken, bij iedere draaibeurt lukt het me beter het verleden los te laten en de huidige situatie te bezien zoals deze werkelijk is: The Life Pursuit is gewoon een hele goede plaat. Binnen de kortste keren laat ik me meevoeren met de aanstekelijke liedjes, waarbij opvallend is hoe opbeurend het geheel werkt. Another Sunny Day, Sukie In The Graveyard (wat een heerlijk orgeltje!) en For The Price of A Cup Of Tea zorgen met hun vrolijke deuntjes voor de nodige energie na een lange dag werken. Hoewel mijn favoriete nummer van de plaat, de ingetogen ballade Dress Up In You, nog het meest lijkt op de oude Belle & Sebastian ben ik benieuwd welke muzikale wegen het gezelschap nog meer zal gaan bewandelen...

Belle & Sebastian - Another Sunny Day (The Life Pursuit)

Belle & Sebastian - Dress Up In You (The Life Pursuit)

Maandag 8 mei volgt een concert in Paradiso, waarvan de voorverkoop reeds begonnen is. Het zal niet lang duren voordat dit concert uitverkocht raakt, dus liefhebbers moeten niet te lang treuzelen.

4 opmerkingen:

Guuzbourg zei

check ook de LateNightTales-compilatie die B&S hebben samengesteld!

Anoniem zei

Was net van plan te gaan zeggen dat ik mee zou gaan met jullie het concert op 8 mei, maar wat blijkt... dan ben ik op mijn welverdiende vakantie naar Verona... veel plezier jullie!!

Wouter zei

@ Guuz: Heb er al wel over gehoord/gelezen, maar nog niet beluisterd.

@ Marianne: Verona? Ik dacht dat jullie naar Frankrijk gingen...

Anoniem zei

Ja ook! Eind juni.

Ga in mei weer een weekje naar Italie met Anita!